- Tri najvažnije stvari, osim ispravnosti podvozja
vozila, za sigurnu vožnju jesu: gume, kočnice i amortizeri, koji i
jesu tema ove stranice.
- Dobar dio vozača, miješa amortizere sa
oprugama i to uglavnom, kada vozilo visi na jednu bočnu ili prednju
odnosno zadnju stranu. Opruge su te, koje diktiraju visinu i tvrdoću
vozila, dok amortizeri imaju sasvim drugu funkciju.
- Naime, sama riječ amortizer, može dovesti
laika u dilemu, da li se radi o oprugama, amortizerima ili zajedničkoj
kombinaciji. Bolje nazive za amortizere imaju Englezi (čita se šok
apsorber) ili Nijemci (čita se štos demfer). I jedan i drugi naziv,
jasno govore, da se radi o apsorbciji šoka, koji se prenosi, rastezanjem
ili stiskanjem opruge, uslijed neravnina puta.
- Funkcija amortizera jest, sprječavanje
opruge, da uslijed neravnina puta nekontrolirano vibrira, uslijed čega
bi kotači vozila prilikom vožnje po takvom terenu bili više u zraku
nego na cesti, te tako negativno utjecali na stabilnost vozila i zaustavnog
puta. Primjer, vozilo nalijeće na ispupčenje na cesti. Kotač
se u naletu odbija prema gore. Opruga ga punom snagom isprešava prema dolje,
udara u asfalt i radnja se ponavlja tako reći u nedogled. Jasno, da kod
takve vožnje, kao što rekosmo, kotači vozila provode više vremena u
zraku nego na cesti. Amortizer je taj, koji će pri povratku kotača
na cestu usporiti brzinu opruge i pokušati mekše spustiti kotač na
cestu, gdje će on i ostati do slijedeće neravnine. Opisani
primjer, jasno se vidi na skici broj 3. Na gornjoj slici ove skice, vidimo,
kako kotač pri naletu na ispupčenje, nastavlja
skakati po cesti
kao tenis loptica, dok na donjoj slici, ispravan amortizer to sprječava.
Svakako, da nije potrebno veliko znanje fizike, kako bi se zaključilo,
da vozilo sa lošim amortizerima može vrlo lako završiti na drugoj strani
ceste ili izvan nje.
- Na skici broj 4, možemo vidjeti, kako
amortizer utječe na vožnju po zavojitoj cesti. Ovdje vidimo vozilo
pri vožnji oko čunjeva u prilično nagnutom položaju, odnosno, lošim
amortizerima. U ovoj situaciji, amortizeri sprječavaju dizanje
unutarnje strane vozila i tako omogućuju dobro prianjanje sva četiri
kotača uz kolnik i dobru kontrolu vozaču nad vozilom.
- Skice 5 i 6 prikazuju utjecaj amortizera na
zaustavni put kočenja. Pogledajte, raspored tereta na vozilu u statičnom
položaju. Poradi ovakvog rasporeda tereta, vozilo uvijek ima naprijed snažniju
konstrukciju kočnica, nego otraga. Odnos je otprilike 60-40%. Prilikom
kočenja, vidljivo na narednoj skici, inercijom dolazi do prebačaja
tereta sa zadnjeg na prednji kraj vozila, pri čemu najveći teret
zaustavljanja vozila preuzimaju prednje kočnice. Ukoliko na vozilu
imamo ispravne amortizere, oni će usporiti istezanje zadnjih opruga, te
će prebačaj tereta biti daleko manji, u kojem će slučaju
i zadnje kočnice moći obaviti svoju funkciju.
- Ako objedinimo ova tri primjera, vidimo, da
sigurnost vožnje uvelike ovisi o ispravnosti amortizera. Pored ovoga,
vjerujem da je veliki broj vozača osjetio nesigurnost pri vladanju
vozilom u smislu zanošenja i nestabilnosti a što se uglavnom povezuje sa
mogućim greškama i pohabanosti donjeg postroja vozila.
- Opisani
rad amortizera, odnosi se samo na uljne amortizere.
Na tržištu se nude i plinski
amortizeri (ponekad standardno
ugrađeni na vozilo) čija je funkcija slijedeća. Takvi
amortizeri, otežavaju brzu reakciju opruga na neravnine u oba smjera, znači
gore i dolje. U ovakvom slučaju, dobivamo puno tvrđu ,
nekomforniju vožnju ali zato puno sigurniju jer imamo maksimalno
prianjanje kotača uz kolnik. Jedno međurješenje, koje se nudi
jest, kombinacija uljno plinskih amortizera, koji imaju nešto blaže
plinsko punjenje, te su vrlo pogodni za vozače srednje kategorije.
Ovakvi amortizeri izuzetno pogoduju našim uvjetima vožnje, brzi
automobili, neiskusni vozači (bez zamjerke) i loše prometnice.
- Na slici broj 1, vidimo tipičan primjer
neispravnog amortizera, iz kojeg je doslovno iscurilo ulje. No ni u kojem
slučaju, ne treba čekati ovakvu situaciju, koja je itekako opasna.
Za sigurnu
vožnju, specijalno u našim uvjetima, bilo bi dobro izmijeniti
amortizere nakon pedesetak tisuća kilometara.
- Kod izmijene amortizera, nikako nije preporučljivo
kupovati proizvode nepoznatih proizvođača, kao i NO NAME proizvoda
ili bez garancije, dok se popravak amortizera preporučuje samo u
rijetkim slučajevima nemogućnosti nabavke tvorničkog proizvoda.
- U ovom slučaju, zbog velike ponude različitih
tipova amortizera, ne ćemo istači cjenik, već vas pozivamo,
da to učinite upitom. No, kao i za ostale dijelove i za amortizere
vrijedi pravilo puno manjih cijena, nego kod proizvođača vozila.
-
-