|
Servis i popravak rasplinjača / fergazera / karburatora
Nužan set za pravilan servis rasplinjača Rastavljanje, čišćenje, brušenje, podešavanje i sastavljanje
Rasplinjač je vrlo složen aparat, te je potrebno potpuno znanje njegovog principa rada, kako bi se moglo upustiti u servisiranje. Servis rasplinjača podrazumijeva, kompletno rastavljanje, pranje i čišćenje, što je samo popratna radnja servisa, te nanovo kompletiranje sa podešavanjem svih komponenata rasplinjača po njegovim specifikacijama. Prilikom sastavljanja, mijenjaju se potrošni dijelovi po potrebi, kao što su: brtve, dijafragme (membrane) i ventil dovoda goriva, što se može mijenjati pojedinačno ili u za taj rasplinjač, predviđenom setu. Prilikom sastavljanja rasplinjača, potrebno je provjeriti eventualnu devijaciju nalijegajućih površina, te ih po potrebi obraditi (tuširati). Tek nakon ovih radnji, moguće je korektno podesiti rasplinjač nakon montaže. Nikako ne podliježite savjetima nadri stručnjaka, kako je potrebno smanjiti nekakve dize ili smanjiti nivo goriva i kojekakve slične kaubojštine, kako bi se postiglo bolje sagorijevanje ili manja potrošnja goriva. Svaki rasplinjač, tvornički je proračunato dizajniran prema motoru na koji se ugrađuje, pri čemu je vođeno računa o postizanju objektivnih performansi motora u skladu sa njegovom konstrukcijom i dakako o potrošnji goriva. Zato, samo pravilno servisiran rasplinjač, imajući u vidu i stupanj istrošenosti motora, može vratiti motoru pravilne performanse i potrošnju goriva. Kod vozila sa rasplinjačom a bez elektronskog sistema paljenja, prilikom ugađanja, potrebno je podesiti i platinski prekidač kao i moment paljenja. Takav kružni postupak, sigurno će rezultirati, najboljim performansama vozila i umjerenoj potrošnji goriva. Na gornjim skicama, sa lijeva na desno, vidimo tri faze rada rasplinjača. U prvoj fazi, prikazan je rad rasplinjača u mrtvom hodu motora (poznatom kao ler gas). Ovdje vidimo, kako gorivo ulazi u rasplinjač posebnim kanalom i miješa se sa zrakom, koji ulazi mimo leptirnog otvarača zraka a čiju količinu podešavamo. Kako bismo dobili pravi odnos smijese, odnosno zraka i benzina (optimalno 14.7:1), podešavamo količinu goriva. Regulator (vijak) vidljiv na skici. Vračajući se na prethodni tekst, ovakva regulacija je moguća, samo ako je rasplinjač u besprijekornom stanju, odnosno pravilno servisiran. Na narednoj skici, prikazan je rad rasplinjača u vožnji. Ovdje vidimo, poluotvoreni leptir za ulaz zraka i na suženom dijelu rasplinjača, radi povećanja brzine ulaza zraka, nalazi se otvor za ulazak benzina ili točnije rečeno, mješavine benzina i zraka. Zapravo, prije ulaska benzina u grlo rasplinjača, možemo vidjeti, kako se benzin u tkzv. miješalici ili difuzoru, miješa sa zrakom i tako u finom spreju, uslijed jakog pod tlaka ulazi u motor. Za razliku od prethodne situacije, ovdje nemamo mogućnost podešavanja smijese, već se ona sama podešava na osnovu precizne konstrukcije rasplinjača, njegovih kanala i sapnica te pravilno postavljenog nivoa goriva. Već kroz ovu kratku edukaciju, može se konstatirati, kako nikakve preinake i nadri modifikacije unutar rasplinjača nisu moguće. Samo stručnjak, prilikom servisiranja rasplinjača, obratiti će pažnju na blokadu pojedinih kanala u difuzoru a ne na takozvanim dizama kroz koje prolazi gorivo i rijetko su začepljeni. Treća skica, prikazuje pumpicu za dodatno ušpricavanje goriva. Dodatna količina goriva, potrebna je u momentu naglog ubrzavanja vozila. Naime, naglim dodavanjem gasa, dopustili smo nagli ulazak velike količine zraka u kojem momentu, dolazi skoro do izjednačavanja tlaka i pod tlaka na suženom dijelu rasplinjača, radi čega, motor ostaje za trenutak bez benzina. U tom momentu, pumpica ubrizgava dodatnu količinu goriva, kako automobil ne bi za tren posustao. U slučaju neispravnosti brizgaljke, možemo govoriti o zamijeni dijafragme ili nečistoćom blokiranim kanalima. Na donjim skicama, prikazan je klasični jednostruki rasplinjač, cijeli i u presjeku. Na skici u presjeku vidljiv je nivo goriva, koji je precizno definiran, za svaki pojedini rasplinjač. Preveliki nivo, prouzročiti će prelijevanje goriva u rasplinjač, dok će premali onemogućiti pod tlaku u rasplinjaču, da povuče dovoljnu količinu goriva. Tek prilikom rastavljanja rasplinjača, može se zaključiti, da li je potrebno mijenjati prije napomenute dijelova. No, u praksi se pokazalo, da je otprilike u devet od deset rasplinjača potrebno izmijeniti sve dijelove koji se nalaze u setu za servisiranje rasplinjača. I na kraju. Servisiranje rasplinjača, uvijek je isplativo i to prvenstveno kroz uštedu na gorivu te na produžavanju vijeka motora, na koji znatno utječe neispravnost rasplinjača.
|